536
ppt
Ten temat ma:
  • Wyświetleń44 tys.
  • Odpowiedzi49
  • Ocen na +152
536 ppt ?

Czy ideał piękna istnieje naprawdę? (50)

pokaż odpowiedzi chronologicznie | od najwyższej oceny
INTERIA.PL

Re: Czy ideał piękna istnieje naprawdę?

Napisał(a): ~macho -

Chętnie bym się bzykał z nią.


Chamsin Mogła by być...
Zdjęcie
Ayelet Zurer

Albo..
Zdjęcie
Paula Patton

No i oczywiście...
Zdjęcie
Ola...



Tyle że one nawet nie są do siebie podobne, a co za tym idzie żadna z nich nie może być ideałem, albowiem by mieć ideał piękna to trzeba w niego najpierw wierzyć...

One są piękne i tyle, każda inaczej :))))

Re: Czy ideał piękna istnieje naprawdę?

Napisał(a): Kinia223 -

~Norder Dla mnie połączenie głowy (twarz i inteligencja) Nicole Kidman i figury Pameli Anderson byc może byłby ideałem.
Pamela ma krzywe nogi... O sztucznych piersiach już nie wspomnę :)

Re: Czy ideał piękna istnieje naprawdę?

Napisał(a): Kinia223 -

Przecież ideał piękna się zmienia. Kiedyś najbardziej atrakcyjne były kobiety o tzw. rubensowskich kształtach.

Re: Czy ideał piękna istnieje naprawdę?

Napisał(a): ~karina -

Piękno
Pietà Michała Anioła jako przykład piękna w sztuce renesansowej
Czerwona róża jako symbol piękna natury

Piękno – pozytywna właściwość estetyczna bytu wynikająca z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności, odbierana przez zmysły. Istnieje piękno idealne, duchowe, moralne, naturalne, cielesne, obiektywne i subiektywne. Pojęcie to jest silnie związane z teorią estetyki, prawdy i dobra.

W metafizyce, piękno jest jedną z transcendentalnych właściwości bytu, wyrażającą jego scalenie, przejrzystość, proporcję wewnętrzną tworzyw bytu oraz doskonałość.

Badaniami nad precyzowaniem terminu piękna zajmują się nie tylko filozofowie i artyści, lecz także teoretycy z dziedzin: historii i krytyki sztuki, antropologii, socjologii, psychologii, a także szkolnictwa.

Spis treści

1 Próby definicji piękna na przestrzeni wieków
2 Przemiany w definiowaniu pojęcia
3 Przykłady piękna
3.1 W naturze
3.2 W architekturze
3.3 W rzeźbie
3.4 W malarstwie
4 Zobacz też
5 Przypisy
6 Bibliografia i publikacje
7 Linki zewnętrzne

Próby definicji piękna na przestrzeni wieków

W starożytnej Grecji pojęcie piękna było znacznie szersze niż w latach późniejszych. Wiązano je przede wszystkim z ideą dobra, duchowością, moralnością, myślą i rozumem; utożsamiano je wtedy z doskonałością jako warunkiem piękna i sztuki na najwyższym poziomie. Twierdzono, że piękno wynika głównie z zachowania proporcji i odpowiedniego układu. Pogląd ten przez wieki uważany był za najtrafniejszy. Wyznawali go m.in. pitagorejczycy, twierdząc, że piękno polega na doskonałej strukturze, wynikającej właśnie z proporcji części, harmonijnego ich układu. Dowodzili, że jest cechą obiektywną. W rozumieniu Arystotelesa pięknem jest wszystko "to, co będąc dobrem jest przyjemne"[1], jak również to, "co przyjemne dla wzroku i słuchu"[2]. Według św. Tomasza z Akwinu "pulchra dicuntur quae visa placent"[3], to, co podoba się, gdy jest postrzegane, czyli piękne jest to, co ujrzane podoba się. Wartość ta jest jednym z transcendentaliów, którego cechą jest umiarkowanie (jako "powściągliwa i właściwa proporcja", lecz także w sensie moralnym)[4].

Na lata renesansu przypada czas rozważań na temat doskonałości a także piękna dzieł poszczególnych artystów, jak i tych pojęć samych w sobie. Petrarka i Giorgio Vasari przeciwstawiali wartość piękna (jako obiektywną) innym pojęciom estetycznym jak np. wdzięk (uważanym przez nich za subiektywne).

Christian Wolff i Cesare Ripa włączyli pojęcie doskonałości do teorii estetyki; nie wiązał tych pojęć żaden z wcześniejszych autorów piszących po Platonie. Myśl tę rozwinął Alexander Gottlieb Baumgarten, pojawiła się także w twórczości Lessinga.

Immanuel Kant uważał, że piękne jest to, co podoba się powszechnie, bezinteresownie i bezpośrednio. Oddzielał "sąd smaku" od pojęcia doskonałości.
Przemiany w definiowaniu pojęcia

W manieryzmie idea piękna została zastąpiona przez subtelność, wdzięk i dysharmonię. Po wieku XVIII teoria głosząca, iż piękno leży w proporcjach i zgodności części, przestała obowiązywać.

Cyprian Kamil Norwid w poemacie "Promethidion" twierdził, iż najważniejszym zadaniem sztuk plastycznych jest ucieleśnianie ideału, upowszechnianie piękna (tym samym nawiązywał do przekonań starożytnych Greków, łączących ideę piękna, doskonałości i sztuki).

Obecnie uważa się, że wzory piękna nie są stałe, pozostają swoiste dla kręgów kulturowych oraz okresu w jakim powstały. Dzieje się tak m.in. dlatego, iż częstokroć artyści starali się dać własną definicję piękna, niezależną od wcześniejszych kanonów. Tym samym piękno widziane przez artystę postrzegane jest jako subiektywne i zależne od gustu czy upodobań.
Przykłady piękna
Ta sekcja wymaga określenia jasnych kryteriów wyboru.
Kryteria powinny być poparte źródłami, nie mogą naruszać zasady neutralnego punktu widzenia, należy też unikać pustosłowia. Zapoznaj się również z zasadami tworzenia list.
Dokładniejsze

Re: Czy ideał piękna istnieje naprawdę?

Napisał(a): ~facet -

Dla mnie,najpiękniejsza jest moja żona.
Ma wałeczki na brzuchu i rozstępy.
Wystarczy mi jej miłe spojrzenie,odrobina czułości i wtedy świat jest mój.
Kocham ją,choć tego nie mówię-to się czuje!.
Kobiety z napchanym do cycków silikonem,
kojarzą mi się z budowlanką.


.
« Wróć do tematów
Do góry strony: Czy ideał piękna istnieje naprawdę?